Hier kan je voorbeeldfiches en de oplossingen van de oefeningen vinden. De programma’s zelf kan je hier wel niet vinden.
Voorbeeldfiches
We maken momenteel gebruik van deze fiche:
Hoe gaat het in zijn werk.
1) Voorbereiding:
- Leerling vult de hoofding in.
- Leerling kiest een oefening.
- Je vult de titel in, en het basisniveau. Dit kan je herkennen door de code in de lijst, of in de titel op de pagina van de oefening zelf.
voorbeeld: [5 (3+)] -> startniveau is 5 en je kan je oefeningen met extra's upgraden tot (5+3= ) 8.
2) De leerlingen gaat naar de pagina van de oefening zelf en doorloopt de stappen.
- Let op: Sommige oefeningen bestaan uit meerdere pagina's (vb. 06. Fruitmachine) waar je eerst enkele dingen moet verbinden/knutselen voor je de code kan schrijven.
- Als ze hulp kregen van de leraar: Kort noteren bij opmerkingen.
- Als ze hulp gebruikt hebben via afbeeldingen: Leerling noteert zelf bij opmerkingen waar zij/hij de hulp gebruikt heeft.
(vb. in oefening 07. Magische knoppen )
3) De leerling kan extra uitdagingen maken, als ze dit willen.
- Je kan die onderaan de oefening vinden. Je kan ze herkennen omdat er *'tjes voor staan. Elke ster is je niveau +1.
- De leerling noteert:
--> 1e kolom: de letter E.
--> 2e kolom: Korte omschrijving om duidelijk te maken over welke uitbreiding het gaat.
--> 3e kolom: Als de uitbreiding gelukt is, mogen ze hier noteren hoeveel punten hun niveau is gestegen.
4) De leerlingen evalueert zichzelf
5) De leerkracht evalueert:
- Reken de niveaupunten uit.
- Geef punten op de verschillende onderdelen:
--> Code schrijven: Hebben ze de code vlot kunnen maken zonder veel hulp.
--> Structuur in de code: Staat de code duidelijk op het scherm en zijn overbodige blokken verwijderd?
--> Zelfstandig werken: Hoeveel hulp had de leerling nodig bij papierwerk, systeem, ,...
1) Voorbereiding:
- Leerling vult de hoofding in.
- Leerling kiest een oefening.
- Je vult de titel in, en het basisniveau. Dit kan je herkennen door de code in de lijst, of in de titel op de pagina van de oefening zelf.
voorbeeld: [5 (3+)] -> startniveau is 5 en je kan je oefeningen met extra's upgraden tot (5+3= ) 8.
2) De leerlingen gaat naar de pagina van de oefening zelf en doorloopt de stappen.
- Let op: Sommige oefeningen bestaan uit meerdere pagina's (vb. 06. Fruitmachine) waar je eerst enkele dingen moet verbinden/knutselen voor je de code kan schrijven.
- Als ze hulp kregen van de leraar: Kort noteren bij opmerkingen.
- Als ze hulp gebruikt hebben via afbeeldingen: Leerling noteert zelf bij opmerkingen waar zij/hij de hulp gebruikt heeft.
(vb. in oefening 07. Magische knoppen )
3) De leerling kan extra uitdagingen maken, als ze dit willen.
- Je kan die onderaan de oefening vinden. Je kan ze herkennen omdat er *'tjes voor staan. Elke ster is je niveau +1.
- De leerling noteert:
--> 1e kolom: de letter E.
--> 2e kolom: Korte omschrijving om duidelijk te maken over welke uitbreiding het gaat.
--> 3e kolom: Als de uitbreiding gelukt is, mogen ze hier noteren hoeveel punten hun niveau is gestegen.
4) De leerlingen evalueert zichzelf
5) De leerkracht evalueert:
- Reken de niveaupunten uit.
- Geef punten op de verschillende onderdelen:
--> Code schrijven: Hebben ze de code vlot kunnen maken zonder veel hulp.
--> Structuur in de code: Staat de code duidelijk op het scherm en zijn overbodige blokken verwijderd?
--> Zelfstandig werken: Hoeveel hulp had de leerling nodig bij papierwerk, systeem, ,...
Oplossingen oefeningen
01 Knipperend hart
02 Naamkaartje
03 Emojis
04 Dobbelsteen (eenvoudig)
05 Ja of nee?
Oplossing:
06 Fruitmachines
07 Magische knop
Proudly powered by Weebly